Jídlo na prvním místě


"Průměrný člověk dokáže uložit jen tolik glykogenu, kolik postačí na 90 minut intenzivní aktivity. V tělesném tuku má ovšem tentýž průměrný člověk 
uložen dostatek energie k uběhnutí 20 maratonů."

O této knize jsem slýchavala postupem času čím dál tím častěji. Nejdříve jsem ji viděla víc a víc na instagramu, poté jsem si ji všimla v knihkupectví 
a následně o ni četla i několik článků na internetu. Jednoho dne jsem se ji cestou z tréninku rozhodla koupit. Začetla jsem se ještě v metru a první den 
přelouskala kolem 60 stránek.


Fakt č.1: Nečekejte, že u knížky budete relaxovat. Není to oddechové čtení.

Nečekejte, že u této knihy budete sedět a relaxovat. Nebudete. Kniha si často vyžaduje vysokou pozornost a přemýšlení, abyste si 
dali dohromady jednotlivé souvislosti a vazby. Pokud hledáte nenáročné čtení, kupte si raději román.

Fakt č.2: Od základu do detailu.

Většina časopisů a webových stránek vám představí revoluční dietu během pár odstavců. To bývají z 99.9% frašky. Tohle ale není ten případ. 
Nejdříve vám vysvětlí jak fungují zásady "zdraví prospěšných potravin", jak je to s nutričními hodnotami, na jaká jídla reaguje mozek a jakým 
způsobem a proč máte chuť na věci, které byste si nejradši zakázali. Poté následuje rozsáhlé povídání o hormonech a trávicí soustavě, 
kde se blíže dozvíte jak celý tenhle systém funguje. A tady musíte přemýšlet asi ze všeho nejvíc :)
Potom se konečně dostaneme k samotnému jídlu.

Fakt č.3: Pokud jste o nějaké potravině přesvědčeni, že je zdravá, možná se mýlíte.

Ne vždy, samozřejmě. Ale rozsáhlé kapitoly o zakázaných potravinách až vhánějí slzy do očí. Určitě se dostane do bodu, 
kdy si budete klást otázku - "Co mám teda vlastně jíst?!" Jako já. Byla jsem přesvědčena program vyzkoušet. 
Jenže - když člověku zakážete prakticky veškerý přísun neživočišných bílkovin, 
laktózy a lepku, obilovin, luštěnin a kravského mléka, necítíte se zrovna šťastní.

Fakt č.4: Nečekejte pochopení.

Pokud se do programu pustíte, nečekejte pochopení od ostatních lidí. Kromě mě, hah :) Ano, podporuji v tom každého, kdo se to rozhodne vyzkoušet. 
A tak by měli i Vaši blízcí. Ale i této kapitole se kniha věnuje. Těžko někomu budete vysvětlovat, že si nemůžete dát rýži, celozrnnou mouku nebo tvaroh, 
protože to "škodí vašemu zdraví". Raději s nimi nediskutujte a zdržte se přesvědčování - kdo chce, ať si to přečte :)

Fakt č.5: Dočkáte se 100% upřímnosti!

Věc, která mě na této knize potěšila je maximální upřímnost autorů. Jsou to obyčejní lidé, stejně jako my. Neslibují zázračné hubnutí 20kg za měsíc
 a vlastně - vůbec neslibují hubnutí (ale ono se dostaví samo). Většinu mají založenou na vědeckých faktech a výzkumech, ale i tak se nebojí přiznat,
 když se jedná jen o domněnku. A navíc, přiznávají, že každému člověku vyhovuje jiné stravování - hallelujah! 
Konec krabičkovým dietám.

Jak vlastně program #whole30 funguje?

Jak už jsem řekla - autoři jsou obyčejní lidé, tak jako my. Naštěstí po Vás nechtějí, abyste se do konce života zřekli obilovin a luštěnin, všech druhů mouky 
a olejů a oříšků atd. Ačkoli, kdo program vyzkouší, přesvědčí se, že se výrazně zlepší jeho problémy. Ano, v knize najdete reakce "uživatelů", kterým
 se výrazně zlepšila cukrovka, alergie, ekzémy, deprese, bolesti hlavy atd. A to jak jim tak třeba i jejich dětem. Teď ale zpět k tématu :)

Princip programu je jednoduchý - všechny "zakázané" potraviny vyřadíte na 30 dní. Ale kompletně. Bohužel neexistují výjimky, takže ne, nemůžete
 si dát ani jednou týdně do kávy mléko, nemůžete si udělat maso na jiném oleji a ne, nemůžete si dát do polévky krutony, ani bagetku do salátu.
 Po 30 dnech následuje postupné zařazování vyloučených potravin - nejdříve obsahující kravské mléko, poté obiloviny, luštěniny apod. Každý
 pak na sobě pozoruje reakce a podle toho se rozhodne, jaké potraviny a jak často vrátí do svého jídelníčku. V podstatě se jen naučíte, jak Vaše
 tělo reaguje na jednotlivé látky a pak se sami rozhodnete, zda je budete dál jíst a v jakém množství - není to fajn? :)

Pár faktů z knihy, které mi utkvěly v paměti:
Co jsem si odnesla z knihy já:

Jak už jsem psala - já program nakonec nevyzkoušela. Možná svůj názor ještě změním, ale prozatím se na to necítím. Vzhledem k tomu, 
že nejím ryby a jiné maso než krůtí a kuřecí, byla by příprava jídel velmi náročná, obzvlášť příjem bílkovin. A nemůžete jíst 30 dní v kuse jen vejce, že. 
I tak jsem se ale rozhodla upravit svůj jídelníček:
Na závěr pár obrázků z internetu pro inspiraci:















Všechny obrázky kromě úvodní jsou stažené z internetu - (www.google.com/whole30).

Doufám, že se Vám článek líbil :)
A pokud máte někdo zkušenosti s touhle knihou nebo programem určitě napište do komentářů!
Zajímají mě jak na takový druh stravování reagují ostatní!

FITNESS INSTAGRAM || PERSONAL INSTAGRAM


Štítky: , , ,